Zastanawiałeś/aś się kiedyś, dlaczego przy niektórych reklamach w social mediach zatrzymujesz się od razu, a inne pomijasz, zupełnie ich nie zauważając? W wielu przypadkach będzie to zasługa strony graficznej tych postów, na które zwróciłeś uwagę podczas scrollowania innych, niewyróżniających się treści. Jak zatem zbudować spójną identyfikację wizualną w social mediach?

1. OKREŚL SWOJE CELE

Prowadząc działania w social mediach, najpierw musisz wybrać, w jakich portalach (np. (Facebook, Instagram, LinkedIn, itd.) chcesz być obecny/a oraz jakiego rodzaju treści będziesz publikować (np. posty okazjonalne, informujące o wydarzeniu, reklamowe itd.). Muszą być one dopasowane zarówno do charakteru danego medium, jak również grupy docelowej. Nie każdy rodzaj treści nadaje się do każdego serwisu społecznościowego. Warto więc pamiętać, że posty informacyjne zdecydowanie bardziej pasują do konwencji działania Facebooka niż Instagrama, a wpisy humorystyczne nie do końca pokrywają się z oficjalnym stylem publikacji na LinkedInie. 

Stworzenie listy postów, które będziesz chciał/a publikować, to zawsze dobry pomysł! Jeśli opracowujesz taki zbiór w pojedynkę, warto przeanalizować rodzaje postów u innych firm / osób działających w podobnej branży lub stylistyce. Jeśli posiadasz zespół, zorganizujcie spotkanie w tym celu – z całą pewnością pojawi się mnóstwo ciekawych pomysłów, które później wdrożycie w działaniach swojej organizacji.

 

Zaprojektowane przez nas szablony postów dla Pactt Technology na LinkedIn. Lista postów została przygotowana przez klienta – liczba szablonów oraz ich tematyka odpowiada liczbie dni tygodnia. Warstwa wizualna została przygotowana przez naszą agencję.Warto zwrócić uwagę na formalny styl grafik, który miał za zadanie podkreślić nowe technologie wykorzystywane w działalności klienta.

 

 

Przykładowe posty na Instagram dla Pracowni Piwa. Tutaj, dla odmiany, więcej zabawy formą, więcej zabawy treścią i ogólnie więcej zabawy 🙂

 

2. STWÓRZ IDENTYFIKACJĘ WIZUALNĄ

Kolejny krok to stworzenie dedykowanych szablonów graficznych dla postów – określą, w jakim stylu powinny być tworzone kolejne grafiki z danego cyklu. To nie tylko znacznie ułatwia pracę, ale także gwarantuje spójność. Pamiętaj, że tylko wtedy, kiedy będziesz działać w sposób świadomy i konsekwentny, masz szansę na bycie zapamiętanym przez potencjalnych odbiorców.

Po opracowaniu listy postów, które będziesz chciał/a publikować, warto stworzyć ich identyfikację wizualną. Pozwoli Ci to utrzymać spójność, ale również wdrożyć nowe osoby (jeśli będzie taka potrzeba) w koncepcję estetyczną oraz ograniczyć ich swobodę twórczą (dla dobra powstałej marki). Warto scharakteryzować:

  1. Postanowienia ogólne (czym będzie się charakteryzował projekt postów)
  2. Kolorystykę
  3. Ilustracje / Kształty / Obiekty graficzne
  4. Fonty
  5. Filtry obrazków / zdjęć
Identyfikacja wizualna stworzona dla Pactt Technology

3. WYMIARY, WAGA, FORMATY

Każda platforma społecznościowa – taka jak Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn i Twitter, posiada osobne specyfikacje obrazków (np. karuzela, posty pionowe, poziome, gify). Po określeniu, jakich platform będziesz używać, powinieneś/aś zapoznać się z ich wytycznymi co do grafik (np. wymiary obrazka profilowego, obrazka w tle, obrazka do posta). Pozwoli Ci to od razu przygotować grafiki wyświetlane później w prawidłowy sposób. 

Serwisy społecznościowe często zmieniają wymiary grafik, dlatego pamiętaj, by regularnie zapoznawać się z tymi obowiązującymi.

Twórz grafiki w odpowiednich rozmiarach, ale również o odpowiedniej wadze. Jeśli z nią przesadzisz, możesz skorzystać z polecanych przez nas kompresorów:

 

https://tinypng.com/

https://imagecompressor.com/

https://kraken.io/web-interface

https://compressjpeg.com/

 

Jaki format grafik wybrać? Odpowiadając na to pytanie w skrócie – najodpowiedniejszy będzie format png lub jpg.

 

W przypadku problemów z wymiarem, wagą lub formatem pliku możesz zawsze skorzystać z Przewodnika po reklamach na Facebooku

 

4.WYRÓŻNIJ SIĘ!

Powinieneś/aś wiedzieć, że użytkownicy mediów społecznościowych zazwyczaj  przeglądają je dość spontanicznie, dynamicznie – dlatego bardzo ważne jest, by przyciągnąć ich wzrok. Jak się wyróżnić? Jak sprawić, by akurat nasz post został przez nich dostrzeżony? 

Nie oszukujmy się – konkurencja jest dość spora. Przyciągnięcie uwagi konkretnego odbiorcy jest dość sporą loterią. Mamy jednak swoje sposoby, by tę przypadkowość zniwelować. 

Punkt pierwszy zawarliśmy już w opisie identyfikacji wizualnej, z którą – mamy nadzieję, już się zapoznałeś. Powtórzę jednak, że bardzo ważne jest, by nasz post odpowiednio kontrastował z tłem serwisów społecznościowych.

Który post pierwszy przyciągnął Twój wzrok? Myślę, że odpowiedź jest oczywista 🙂

 

Drugim punktem są kolory, jakich używamy oraz nasza grafika. Tu jednak warto pamiętać o granicach przyzwoitości i dobrego smaku. Jeśli kolory będą ze sobą odpowiednio kontrastować, posiadać dominantę (więcej o kolorach w identyfikacji wizualnej), to powinno stworzyć odpowiednio rzucającą się w oczy koncepcję.

Grafika musi w jak najprostszy sposób przekazywać odbiorcy naszą wizję.

Przykłady postów o estetycznej, dobrze kontrastującej kolorystyce (własność: https://elements.envato.com/vibrent-post-story-instagram-546Y6JD, https://elements.envato.com/hosbord-post-story-instagram-E54Q6UZ)

 

Trzeci punkt to treści, a tak naprawdę to ich ilość. Zdajemy sobie sprawę, że masz dużo do powiedzenia swoim odbiorcom, ale zaufaj nam – jeśli skupisz się na odpowiednim haśle, sloganie, a dłuższe treści umieścisz poniżej grafiki,  tylko na tym zyskasz. Statystyki pokazują, że ludzie odczytują informacje o wiele wydajniej (dokładnie o 55%) w połączeniu z odpowiednią grafiką.

Jeśli masz problem ze skróceniem przygotowanej treści do długości hasła, spróbuj zrobić to stopniowo. Przeczytaj swój tekst i usuń wyraz lub dwa, czynność powtórz 3-5 razy. Jestem pewny, że wtedy uzyskasz w pigułce informację, którą chcesz przekazać swojemu odbiorcy i to właśnie ona będzie dla niego najbardziej odpowiednia 🙂


Do porównania dwa posty. Pierwszy z lewej, z krótkim hasłem oraz szczegółowymi informacjami zawartymi w kodzie QR i w treści posta. Drugi, po prawej – całość informacji została wrzucona w grafikę, w dodatku nie zastosowano mocnych, kontrastowych kolorów.
Na który post prędzej zwrócisz uwagę podczas scrollowania Facebook’a? Pytanie zostawiam bez odpowiedzi 🙂

 

5. TRZYMAJ SIĘ MODELU, KTÓRY OPRACOWAŁEŚ /AŚ, ALE..

Jeśli udało Ci się stworzyć w pełni przemyślaną koncepcję swoich postów, zadbaj o ich spójność. Chodzi tu zarówno o aspekty wizualne, jak i merytoryczne. Jeśli posiadasz dominantę kolorystyczną i używasz jej np. w przypadku wyróżnionych fraz czy obiektów graficznych, powtarzaj ten sam motyw w pozostałych postach. Umieszczaj logo w tych samych miejscach, używaj tego samego języka, z którego korzystasz w komunikacji z odbiorcą.

Twój styl z całą pewnością będzie ewoluował i zapewne część rzeczy, które stworzyłeś/aś wcześniej, będziesz chciał/a zmienić lub zmodyfikować. Wprowadzaj więc zmiany w sposób subtelny, by nie zaskoczyć swojego odbiorcy. 

Ale… – jest jeden wyjątek, który może, a nawet powinien zaburzyć naszą spójność. To testy, które mają na celu sprawdzenie, czy przypadkiem coś innego niż to, co dotychczas stworzyliśmy, nie sprawdzi się lepiej, nie będzie miało większej „klikalności”, lepszej konwersji. 

Oczywiście, takie testy najlepiej wprowadzać świadomie, z zachowaniem granic dobrego smaku 🙂

 

Posty dla firmy leasingowej.  Zwróć uwagę, że mimo innego koloru postów, różnych obiektów graficznych i treści, posty posiadają dokładnie ten sam układ, dzięki czemu ich tożsamość oraz warstwa wizualna są ze sobą spójne.

 

6. PODSUMOWUJĄC

 

  • Określ, co konkretnie chcesz promować, co Ci się podoba, co może dobrze oddziaływać na grupę odbiorców, zbierz inspiracje. Stwórz listę postów, które będziesz publikować i dopasuj je do odpowiedniego medium (Facebook, Instagram, Linkedin, itd.)

 

  1. Opracuj identyfikację wizualną, która pozwoli Ci skonkretyzować Twoje upodobania, styl,  a także korzystać z niego innym osobom.
  2. Trzymaj się wymogów co do wymiaru, wagi i formatów zdefiniowanych przez dany portal społecznościowy. Publikowane grafiki, będą wtedy prezentować się tak, jak je zaprojektujesz. 
  3. Zadbaj o odpowiednie kolory swoich postów – muszą kontrastować z tłem portali i zwracać uwagę potencjalnych odbiorców. Pamiętaj o minimalizacji treści. Krótkie, wyboldowane hasła przyciągają uwagę!
  4. Pamiętaj o spójności wizualnej i merytorycznej, przyzwyczaj odbiorcę do swojego produktu. Nie zapominaj jednak o tym, by być elastycznym i ciągle udoskonalać oraz dostosowywać swoją pracę do potrzeb klienta.
  5. Powodzenia 🙂