Grafiki w social mediach są kluczowym nośnikiem informacji – to właśnie one przyciągają naszą uwagę. Warto popracować nad tym, aby pełniły swoją rolę, a umieszczone napisy były czytelne. Zobaczcie, na jakie czynniki warto zwrócić uwagę podczas wyboru fontów dla swojej marki 🙂

1. Czytelność

Tekstem na grafice chcemy przekazać użytkownikowi najważniejsze informacje, dlatego musimy odpowiednio zadbać o jego przejrzystość. Co zrobić, żeby to się udało? Zastosowany font musi być przede wszystkim czytelny.

  • Unikaj przesadnie ozdobnych krojów i zbędnych udziwnień.
  • Zadbaj, aby tekst był wystarczająco duży, ale nie zajmował więcej niż 20-30% grafiki.
  • Sprawdź czytelność na różnych nośnikach na których ma pojawiać się Twoja kreacja –  komputer, telefon, tablet. Na każdych z nich tekst musi być widoczny – przyznasz sam, że ciężko będzie inaczej zaciekawić odbiorcę 😉

2. Podkreślenie charakteru marki

Używane fonty są częścią identyfikacji wizualnej marki. Wybrane kroje powinny pasować do firmy i podkreślać jej najważniejsze cechy. Jeśli Twoja marka jest nowoczesna, również taki sam powinien być font, którego będziesz używać. Pamiętaj, że różne fonty przekazują różne emocje, np. Amatic jest łagodny i beztroski, a Roboto wygląda stanowczo i nowocześnie.

Porównanie dwóch różnych fontów

3. Łączenie fontów

Staraj się nie mieszać zbyt wielu krojów pisma. Ogranicz się do maksymalnie trzech, najlepiej dwóch pasujących do siebie fontów. Jak je dobrać? Tak, żeby kontrastowały ze sobą, nie były za bardzo podobne, ale razem tworzyły spójną całość.

  • Najłatwiej połączyć font bezszeryfowy z szeryfowym, bezszeryfowy z ozdobnym.
  • Niebezpieczne mogą okazać się połączenia dwóch szeryfowych fontów lub szeryfowego z ozdobnym.

Na poniższym przykładzie widać, że dwa szeryfowe kroje kłócą się ze sobą, a połączenie nie wygląda naturalnie. Z prawej strony przykład lepiej dobranej pary – font Abhaya Libre w nagłówku i Open Sans w reszcie tekstu.

Porównanie dwóch różnych fontów

4.Hierarchia informacji

Częstym błędem jest chęć wyróżnienia wszystkich informacji. Jeśli podkreślimy każdy tekst, np. użyjemy samych wyrazistych, dużych, wyboldowanych fontów – odbiorca nie będzie wiedział na czym skupić uwagę. Zastanów się zatem, który tekst powinien zwrócić uwagę jako pierwszy. Podkreśl tę informację używając bardziej wyraźnego lub ozdobnego fontu, większych liter, a do reszty treści użyj bardziej stonowanego, np. bezszeryfowego kroju.

Dwie plansze przedstawiające różnice w hierarchii informacji przy użyciu różnych fontów

5. Konsekwencja

Postaraj się raz wybrane fonty stosować konsekwentnie w swoich grafikach. Trzymaj się wybranych krojów pisma, a zachowasz spójność. Dzięki temu marka będzie postrzegana jako bardziej profesjonalna.

 Najlepiej, jeśli odbiorcy będą kojarzyć Twoją markę nie tylko po logo, ale już po krojach pisma, kolorach i stylu.

 

Jeśli typografia nie jest Twoją najmocniejszą stroną możesz skorzystać z narzędzi które pomogą Ci dobrać fonty. Tu kilka propozycji:


Jestem przekonana, że dzięki temu wybór fontów dla Twojej marki będzie o wiele prostszy!