Spis treści

Be real, TikTok Now, naturalność w grafice i kampaniach

Dążenie do autentyczności odgrywa kluczową rolę w skutecznych działaniach marketingowych. Transparentność to obecnie mocny trend marketingowy czy kulturowy, wykorzystywany przez aplikacje społecznościowe by zbudować obraz wiarygodnej marki. Jest to odpowiedź na potrzeby współczesności, która ma dosyć nieustannej perfekcyjności. Naturalność i szczerość są dominującymi wartościami efektywnej komunikacji marketingowej przekładającymi się na zwiększenie zaufania do firm z różnych branż. Ponieważ social media są obecnie głównym spoiwem łączącym markę z jej potencjalnymi klientami, nic dziwnego, że w świecie mediów społecznościowych zatrzęsło. Powstały aplikacje, które rzuciły wyzwanie wszelkim zakłamaniom, zachęcając swoich użytkowników do zrzucenia masek i bycia autentycznie autentycznym. 

BeReal nowym anty-Instagramem 

Ta nowa francuska aplikacja społecznościowa szturmem podbija świat. Czym różni się od popularnego giganta social mediów Instagrama? Przede wszystkim uważnie podąża za trendami, stawiając na autentyczność. Każdy z użytkowników, po pojawieniu się komunikatu, ma zaledwie dwie minuty na sfotografowanie siebie w aktualnym otoczeniu – bez żadnych filtrów, bez retuszu, bez poprawiania kolorów i ukrywania mankamentów. Zdjęcie automatycznie udostępniane jest znajomym lub wszystkim użytkownikom. 

Aplikacja BeReal zamienia fałsz na autentyczność, a jej najważniejsze założenia to: 

  • zdjęcia, których nie można edytować ani dodawać filtrów,
  • publikowanie możliwe tylko raz dziennie, 
  • dopuszczalne komentowanie zdjęć tylko przez znajomych,
  • brak promocji kultury influencerów, poprzez niepodawanie liczby obserwujących, hashtagów itp., 
  • brak możliwości prywatnej komunikacji z innymi osobami. 

Rewolucja TikToka 

TikTok Now – nowa funkcja popularnej platformy TikTok skupiona wokół autentycznego wyrażania siebie tu i teraz wykorzystuje trend marketingowy na naturalność. Do tej pory to TikTok narzucał trendy w mediach społecznościowych, naśladowane przez pozostałe serwisy takie jak Facebook czy Instagram. Dziś jednak to Tik Tok podąża za nowymi nurtami autentyczności, wykreowanych przez francuskiego brata BeReala. Mechanizm działania TikTok Now opiera się na podobnych zasadach. Polega na wykonaniu 10 sekundowego filmiku lub zrobieniu zdjęcia, które uchwyci codzienność użytkownika. TikTok wysyła komunikat do konsumentów w losowych porach dnia, przypominając o zrealizowaniu tego zadania w ciągu 3 minut. Popularność tej nowej funkcji świadczy o tym, że użytkownicy mediów społecznościowych mają dość pokazywania i oglądania “idealnego życia”. Czy moda na autentyczność wyprze filtry z Instagrama? 

Przestrzeń internetowa jest przesycona zdjęciami z użyciem filtrów, które zniekształcają rzeczywistość. Pierwszą platformą, która spopularyzowała używanie filtrów na potęgę był Instagram, założony w 2010 roku. Aplikacja ta w każdym sezonie aktualizuje swoje filtry. Ich renoma znacząco wpłynęła na produkcję kosmetyków do makijażu. Przykładem może być nakładka „piegi”, która uruchomiła lawinowe wytwarzanie produktów do malowania piegów. W obecnych czasach ludzie coraz częściej wyrażają przesyt sztucznością, mają dość oglądania zdjęć w tym samym stylu. Wszystko to zlepia się w jedną nieciekawą całość. Odpowiedzią na ten stan jest powstanie takich aplikacji jak BeReal oraz TikTok Now. Społeczność ceni sobie wiarygodność oraz prawdziwość tego, co widzi. Popularność zyskują osoby niebojące się iść pod prąd – odmienne, autentyczne, szczere. 

Po pierwsze – naturalność!

Naturalność w grafice i kampaniach – nieprawdziwe, podkoloryzowane grafiki oraz przesadzone i puste kampanie marketingowe przeszły do lamusa aby ustąpić miejsca autentyczności, szczerości i prawdziwemu zaangażowaniu. W grafice i kampaniach nie ma miejsca na nienaturalne, sztuczne pozy, mocny retusz i pozorną doskonałość. Teraz liczy się akceptacja i zgodność z rzeczywistością. Pokazanie szczerej i niedoskonałej natury ludzkiej ma dać nam poczucie, że kupując dany produkt robimy coś dobrego zarówno dla siebie, jak i dla innych. 

Trend marketingowy numer jeden to obecnie naturalność – właśnie na to stawiają kampanie reklamowe. Świetnym przykładem jest ta wyprodukowana przez markę Dove. W filmie reklamowym przedstawiono historię kobiet i portretującego je rysownika sądowego, dzięki czemu każda kobieta może zobaczyć siebie swoimi oczami oraz oczami innej kobiety. Marka Yes do nagrań swojego spotu reklamowego wybrała miejsca publiczne, w których każda kobieta powinna czuć się naturalna, wolna i piękna. Ola Żebrowska nieskrępowanie karmiąca piersią dziecko w galerii sztuki współczesnej na oczach zbulwersowanych gapiów, babcia odważne odsłaniająca wnukom swój szalony tatuaż, kobieta celebrująca swoje ciało w lustrzanym odbiciu, ukazując bliznę po mastektomii. Wszystkie przedstawione historie mają swój wspólny mianownik – autentyczność, szczerość i naturalność w sieci, a to zawsze gwarancja sukcesu. 

Na naszym blogu czeka już kolejna dawka marketingowej wiedzy – sprawdź, dlaczego warto postawić na treści wideo!